چگونه باتری ماشین را تست کنیم؟

چگونه باتری ماشین را تست کنیم.(بخش اول)

باتری ماشین

وقتی صحبت از باتری و سیستم الکتریکی ماشین شما می شود، دانش بیشتر قدرت به حساب می آید. در واقع، باتری، قلب و روح خودرو شماست. آخرین چیزی که می خواهید این است که با یک باتری از کار افتاده، سرگردان بمانید. هر چه بیشتر در مورد باتری و سیستم الکتریکی ماشین خود بدانید، کمتر احتمال دارد که گیر بیفتید. به طور متوسط، یک باتری 3 تا 5 سال دوام می آورد، اما عادات رانندگی و قرار گرفتن در معرض عوامل شدید می تواند عمر باتری ماشین شما را کاهش دهد.

 

باتری ماشین دقیقا چگونه کار می کند؟

باتری خودرو برق لازم برای تامین انرژی تمام اجزای الکتریکی خودروی شما را فراهم می کند. این یعنی باتری خودرو شما مسئلیت بسیار بزرگی بر عهده دارد. همانطور که احتمالاً متوجه شده اید، بدون باتری، ماشین شما روشن نمی شود.
بیایید نگاهی به نحوه عملکرد این جعبه کوچک قدرتمند بیندازیم:

• یک واکنش شیمیایی ماشین شما را به کار می اندازد: باتری شما انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی لازم برای تامین انرژی ماشین شما تبدیل می کند و ولتاژ را به استارت می رساند.

• جریان الکتریکی را ثابت نگه می دارد: باتری شما نه تنها انرژی مورد نیاز برای راه اندازی ماشین شما را تامین می کند، بلکه ولتاژ را نیز تثبیت می کند (این اصطلاح منبع انرژی است) تا موتور شما کار کند. خیلی از اجزا به باتری متکی هستند.

باتری ماشین ممکن است کوچک باشد، اما قدرت آن بسیار زیاد است.

 

نحوه تست باتری ماشین (بدون تجهیزات)

وقتی صحبت از استارت زدن ماشین شما می شود، سکوت یکی از بدترین صداهایی است که می توانید بشنوید.
به همین دلیل ضروری است که فوراً اقدام کنید اگر:

• مشکوک باشید که باتری ماشین شما در حال از دست دادن برق است (به علائم هشدار دهنده توجه کنید).

• نمی توانید آخرین باری را که باتری ماشین خود را تعویض کرده اید به خاطر بیاورید.
برای انجام بررسی سریع باتری، حتی مجبور نیستید پارکینگ خانه خود را ترک کنید. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه باتری خودرو را در خانه در سه مرحله ساده آزمایش کنید:

1. یک تست بار را انجام دهید.

اگر تکنسین نباشید، انجام هرگونه “تست” روی خودروی شما می تواند ترسناک به نظر برسد. خوشبختانه، این یکی بسیار ساده است.

– بدون روشن کردن موتور، چراغ های جلو را روشن کنید.

– آنها را به مدت 10-15 دقیقه در وضعیت “روشن” بگذارید.

– پس از گذشت آن زمان، ماشین خود را روشن کنید.

– روشنایی چراغ های جلو خود را تماشا کنید.

 

اگر با روشن شدن موتور نور چراغ‌های جلوی شما به طور محسوسی کم می‌شود، باتری شما از تست بار عبور نمی‌کند. باتری باید آنقدر شارژ داشته باشد که 10-15 دقیقه قبل از روشن شدن موتور و هنگامی که موتور حرکت می کند، بتواند آن را تحمل کند. اگر باتری ماشین شما در اینجا مشکل دارد، به احتمال زیاد قبل از اینکه در جاده از کار بیفتد باید تعویض شود.

2. خوردگی را بررسی کنید.

خوردگی باتری ماشین شما علاوه بر اینکه شبیه چیزی است که از آزمایشگاه یک دانشمند شیطانی بیرون می ریزد، می تواند نشان دهنده مشکل برق باشد.
با گذشت زمان، این خوردگی، که زمانی که اسید درون باتری گاز هیدروژن آزاد می کند، ایجاد می شود، ممکن است در توانایی پایانه های باتری برای انتقال نیرو اختلال ایجاد کند. باتری برای جبران آن باید سخت‌تر کار کند و این کار اضافی می‌تواند عمر آن را کاهش دهد.

می توانید پایانه های باتری را (با احتیاط!) با وسایل خانگی مانند جوش شیرین و یک مسواک قدیمی تمیز کنید. اگر باتری شما برای مدت طولانی است که از خوردگی رنج می برد، آسیب ممکن است جبران ناپذیر باشد. در این صورت، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

3. به کلیک ها گوش دهید.

اگر کسی یک فیلم ترسناک درباره مشکلات ماشین بسازد، می توانید شرط ببندید که موسیقی متن فیلم صدای یک باتری بی جان است!

هنگامی که کلید خود را در استارت برگردانید، باید صدای غرشی را بشنوید که به خُرخُر تبدیل می شود. هنگامی که به جای آن “click-click-click” را می شنوید، می دانید که شارژ باتری ماشین شما احتمالاً تمام شده است. از سوی دیگر، یک کلیک می تواند به معنای شروع بد باشد.

این کلیک ها ممکن است به این معنی نباشد که باتری شما نیاز به تعویض دارد، اما نشانگر قابل اعتمادی هستند که باتری باید بهتر بررسی شود. حتی اگر یک پرش خودرو را به حرکت وادار کند، اولین توقف باید محل کار یک تکنسین با تجربه و مورد اعتماد باشد.

نحوه تست باتری ماشین (با تجهیزات)

تست باتری ماشین

روش1: باتری خود را با ولت متر چک کنید.تست باتری ماشین

1.ماشین خود را خاموش کنید.
2.پوشش ترمینال مثبت باتری را بردارید. پایانه های باتری را بررسی و تمیز کنید.
3. سر مثبت ولت متر خود را به ترمینال مثبت باتری خود وصل کنید. سر مثبت یک ولت متر معمولا قرمز است.[2]
4. سیم ولت متر منفی را به ترمینال منفی باتری وصل کنید.
5. ولت متر را چک کنید. اگر باتری شما سالم است، ولتاژ باید بین 12.4 تا 12.7 ولت باشد. مقدار کمتر از 12.4 ولت به این معنی است که باتری شما باید شارژ شود.

• اگر میزان ولتاژ کمتر از 12.2 ولت است، باتری را به صورت قطره چکانی شارژ کنید، که شارژ آهسته است. و سپس دوباره بررسی کنید.

• اگر میزان آن بیش از 12.9 ولت باشد، ولتاژ بیش از حد دارید. برای حذف ولتاژ بیش از حد بار سطحی، پراغ نور بالا را روشن کنید. ولتاژ بیش از حد ممکن است نشان دهنده شارژ بیش از حد دینام باتری باشد.

• در حالی که ولت متر را در دست دارید، ممکن است بخواهید آزمایش بار را نیز انجام دهید.

 

روش 2: باتری خود را با یک پروب برق بررسی کنید:

1. پوشش ترمینال مثبت باتری را بردارید.
2. سر مثبت پروب برق خود را به ترمینال مثبت باتری خود وصل کنید. سر مثبت آن معمولا قرمز است.
3. سرب منفی پروب برق را به ترمینال منفی باتری وصل کنید.
4. نوک پروب را به ترمینال مثبت باتری وصل کنید. پروب را برای خواندن ولتاژ بررسی کنید.
5. درجه پروب برق را بررسی کنید. اگر باتری شما سالم است، ولتاژ باید بین 12.4 تا 12.7 ولت باشد.

 

روش 3: باتری خود را با چرخاندن کلید در استارت بررسی کنید.

1. موتور را با چرخاندن کلید در استارت تا زمانی که استارت درگیر شود، روشن کنید و برای 2 ثانیه نگه دارید، از یک دستیار بخواهید در حالی که افت ولتاژ باتری را بررسی می کنید، کلید را بچرخاند.
2. در زمان استارت، خوانش پروب پاور را بررسی کنید. درجه نباید زیر 9.6 ولت برود.

• باتری با ولتاژ کمتر از 9.6 ولت به این معنی است که باتری سولفاته شده است و شارژ را نگه نمی دارد/نمی پذیرد.

هشدار

• هرگز بین پایانه های باتری را وصل نکنید. زیرا سوختگی جدی، آسیب به پایانه ها یا انفجار گاز هیدروژن ممکن است رخ دهد.

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که باتری من خیلی قدیمی است؟

می توانید کد تاریخ چهار یا پنج رقمی روی جلد جعبه باتری خود را بررسی کنید. قسمت اول کد مهم است: به دنبال حرف و رقم باشید. یک حرف به هر ماه اختصاص داده می شود – می دانید، مانند A برای ژانویه، B برای فوریه، و غیره. عددی که به دنبال سال است، مانند 9 برای سال 2009 و یا 1 برای سال 2021. این کد به شما می گوید چه زمانی باتری از کارخانه به توزیع کننده عمده فروشی محلی ما ارسال شده است. ارقام اضافی نشان می دهد که باتری کجا ساخته شده است. باتری خودرو به طور متوسط بین سه تا پنج سال عمر می کند.

توجه داشته باشید، علائم باتری ضعیفی نیز وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید، مانند استارت کند موتور یا سطح مایع پایین. اگر محفظه باتری شما متورم یا نفخ کرده است، بوی تخم مرغ گندیده از باتری می آید یا چراغ چک موتور شما ظاهر می شود، مشکل ممکن است فراتر از درست شدن باشد. و اگر بیش از سه سال سن دارد؟ زمان نظارت دائم و دقیق باتری فرا رسیده است.

 

آیا باتری بد می تواند به سیستم شارژ یا استارت آسیب برساند؟

البته. برای مثال اگر مچ پای ضعیفی دارید، معمولا برای جبران ضعف آن، وزن و استرس بیشتری را روی مچ پا سالم وارد کنید. همان مفهوم برای باتری ضعیف نیز قابل اجراست. هنگامی که باتری ضعیفی دارید، خودروی شما به قطعات سالم فشار بیشتری وارد می کند. سیستم شارژ، موتور استارت یا شیر برقی استارت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.تست باتری ماشین

این قطعات ممکن است دچار مشکل شوند زیرا برای جبران کمبود توان باتری، ولتاژ زیادی می کشند. اگر این مشکل را حل نشده رها کنید، ممکن است قطعات الکتریکی گران قیمت را تخریب کند – معمولاً بدون هشدار.
نکته سریع: با بررسی سیستم الکتریکی ما مطمئن می شویم که تمام قطعات لازم ولتاژ صحیح را می کشند. ما فوراً متوجه خواهیم شد که آیا قطعات ضعیفی وجود دارد که ممکن است نیاز به تعویض فوری داشته باشند یا خیر. قدرت ماشین خود را به شانس نسپارید، ممکن است بعداً هزینه آن را بپردازید.تست باتری ماشین

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو