تعمیر و نگهداری چراغ های جلو

تعمیر و نگهداری چراغ های جلو

چراغ های خود را در حالت عالی نگه دارید.
رانندگی در تاریکی یا در هوای بد ممکن است دشوار باشد. حفظ چراغ های جلو می تواند به کاهش استرس ناشی از رانندگی در این شرایط کمک کند.
حفظ سلامت چراغ های جلو یک الزام قانونی است. و گرفتار شدن در حالی که چراغ‌های مه شکن خود را در حالت غیر ضروری روشن کرده اید، می‌تواند منجر به جریمه یا اخطاری در گواهینامه شما شود.
اما می‌توانید چند بررسی ساده برای حفظ چراغ‌های جلو و ایمن نگه داشتن شما در جاده را انجام دهید.

 

چگونه بررسی کنیم که لامپ های شما کار می کنند یا خیر؟

چراغ‌های جلو شما در هر شرایط آب و هوایی پیشرو هستند و شما و دیگران را در جاده ایمن نگه می‌دارند، بنابراین باید به درستی کار کنند. اگر به درستی کار نکنند، می توانند شما و دیگران را به خطر بیندازند.

اغلب اولین نشانه ای که می‌دانید چراغ‌های جلوی شما آنچه را که باید انجام نمی‌دهند، یک چراغ هشدار روی داشبورد خودرو است. در اتومبیل‌های قدیمی‌تر، این نشانه زمانی است که چراغ‌های جلوی شما کمتر روشن به نظر می‌رسند که ممکن است شما را راهنمایی کند.

ساده ترین راه برای بررسی این است که شخص دیگری بیرون بایستد و در حالی که با چراغ ها از داخل کار می کنید، نگاه کند.
اگر تنها هستید، سعی کنید نزدیک پنجره یا یک سطح بازتابنده پارک کنید و بازتاب های مناسب را بررسی کنید.

 

نحوه تمیز کردن چراغ های جلو

روکش چراغ های جلو ممکن است به مرور زمان در اثر اکسید شدن مه آلود، کدر، زرد و محو شوند. این زمانی اتفاق می افتد که لایه محافظ UV شروع به تخریب می کند.
اگر آن ها بیش از حد محو شوند، ممکن است در طول یک بررسی به عنوان یک مشکل علامت گذاری شوند. وقتی چراغ جلوی شما بیش از حد کدر شده است و دید شما در شب را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است زمان تمیز کردن آن رسیده باشد.
برای تعیین اینکه آیا نیاز به بازیابی و محافظت از چراغ های جلو دارید، ابتدا آن ها را با صابون گرم تمیز کنید و سپس آبکشی کنید.
انگشتان خود را روی بدنه بکشید و احساس کنید که آیا ریزدانه یا علامتی در پلاستیک وجود دارد. اگر وجود دارد، در اینجا چند گزینه برای شما وجود دارد:

یک سرویس ترمیم چراغ جلو پیدا کنید.

اگر وقت ندارید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که خودرو را به یک گاراژ یا متخصصی که خدمات بازسازی چراغ جلو را ارائه می دهد ببرید.
این کار اکسیداسیون را از بین می برد، لامپ ها را جلا می دهد و یک لایه محافظ UV اعمال می کند. بسته به میزان خرابی ممکن است از شما قیمت بیشتری را بگیرند. اما با مراقبت مناسب، چراغ های شما به احتمال زیاد دوام بیشتری خواهند داشت.

 

یک کیت ترمیم چراغ جلو بخرید.

این کیت ها کیفیت و قیمت های متفاوتی دارند و دارای روش های مختلف مورد نیاز برای دستیابی به نتایج دلخواه هستند. با بررسی نظرات، ببینید چه چیزی به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت دارد.

 

چراغ های جلو را با روش خمیردندان تمیز کنید.

این کار یک جایگزین ارزان است که به کمی قدرت آرنج و زمان نیاز دارد. خمیر دندان معمولی بخرید. سعی کنید نوعی بخرید که جوش شیرین دارد یا می توانید مقداری از آن را خودتان اضافه کنید.
ابتدا چراغ های جلو را بشویید، سپس با نوک انگشتان خود یک لایه خمیر ضخیم بمالید. مسواک زاپاس خود را بردارید و به مدت 5 تا 10 دقیقه در دایره های کوچک بمالید تا ذرات و ریزدانه ها از بین بروند.

 

برای تمیز کردن چراغ های جلو از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.

پاک کننده های خانگی خوب، قدیمی و کم هزینه به کمک چراغ های جلو می آیند – البته به طور موقت، زیرا باید به طور مرتب آن کار را انجام دهید. می توانید این دو پاک کننده را با استفاده از یک پارچه میکروفیبر یا مسواک ترکیب کنید و ببینید آیا بعد از شستشو بهبودی حاصل می شود یا خیر.

ممکن است لازم باشد این روند را تکرار کنید. سپس می توانید پس از خشک شدن پلاستیک، یک لایه موم اضافه کنید تا چراغ جلو را براق کنید.

 

سیگنال های داشبورد و معنی آن ها

نکات نگهداری چراغ جلو

• چراغ ها و نشانگرهای ترمز را بررسی کنید. زمانی که در حال کار با چراغ جلو هستید، از دوستی بخواهید که به اطراف خودرو نگاه کند.
• اگر لامپ نشانگر شما سریعتر از آنچه باید چشمک می زند، می تواند به این معنی باشد که درست کار نمی کند.
• اگر در حال تعویض لامپ هستید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که این کار را برای هر جفت انجام دهید. این احتمال وجود دارد که دیگری نزدیک به خراب شدن باشد.
اگر شک دارید، برای مشاوره به گاراژ محلی خود مراجعه کنید.

 

چگونه از کدر شدن چراغ های جلو جلوگیری کنم؟

پلاستیک روی چراغ های جلو بادوام است. اما لایه محافظ بالای آن به مرور زمان از نور خورشید، رطوبت و آلاینده های جاده و محیطی تخریب می شود. بهتر است چراغ های جلوی خود را به طور منظم تمیز و نگهداری کنید. اما اگر آنها به قدری تنزل پیدا کرده اند که روی دید شما تأثیر می گذارد، می توانید سعی کنید آن ها را بازیابی کنید.
همچنین می توانید مقداری وینیل برای محافظت از چراغ جلو بخرید. اطمینان حاصل کنید که یکی را انتخاب کرده اید که شفاف و محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد و دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید.
اگر ماشین شما بیشتر از اینکه در حال حرکت باشد پارک می شود، سعی کنید آن را در یک منطقه سرپوشیده پارک کنید که خنک و خشک باشد. اگر می توانید یک پوشش محافظ برای آن تهیه کنید.

 

تراز کردن چراغ جلو

در انگلستان، چراغ‌های جلو به سمت چپ فرو می‌روند تا از گیج کردن رانندگان مقابل جلوگیری شود. از سال 2016، هدف آزمایش چراغ‌های جلو در طول بررسی تغییر کرد. استانداردهای جدید بر همراستایی صحیح تاکید دارند.
ممکن است ندانید که تراز چراغ‌های جلوی شما نادرست است، مگر اینکه به طور منظم از طرف رانندگان دیگر اعتراض می شنوید. اگر فنی هستید، می توانید سعی کنید چراغ های جلو را دوباره خودتان تنظیم کنید.

 

روش تعویض چراغ جلو

هنگام تعویض لامپ چراغ جلو، اولین قدم برای هر مالک خودرو باید این باشد که به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کرده و مطمئن شود که قادر به انجام این فرآیند است. در بسیاری از موارد، تنها ابزار لازم برای تعویض چراغ جلو، یک انبر و یک جفت دستکش لاتکس است.

مرحله 1: لامپ معیوب را بردارید.

کاپوت خودرو را باز کنید تا محل اتصال لامپ که از پشت چراغ جلو بیرون زده است را پیدا کنید. کانکتور توسط یکی از سه نوع نگهدارنده در جای خود ثابت می شود: یک حلقه پلاستیکی که می توان با باز کردن پیچ آن را جدا کرد، یک زبانه فلزی که باید با انبردست جدا شود، یا یک زبانه پلاستیکی در خود کانکتور که باید در حین بیرون کشیدن کانکتور به سمت مرکز کانکتور فشار داده شود.
نگهدارنده را بردارید، کانکتور را بیرون بکشید و لامپ را عوض کنید، مراقب باشید که شیشه را لمس نکنید.

 

مرحله 2: نگهدارنده را تمیز کنید.

این کار را می توان با استفاده از یک پارچه تمیز یا یک برس سیمی انجام داد. این کمک می کند لامپ جدید شما دوام بیشتری داشته باشد.

 

مرحله 3: لامپ جدید را وارد کنید.

مطمئن شوید که لامپ جدید را در پایه آن نگه داشته اید، آن را در محل اتصال قرار دهید و نگهدارنده را دوباره در خودرو قرار دهید.

 

روش های مرسوم تعمیر

لنزهای هدلایت ترک خورده:

هم محلول های تعمیر مایع و هم وصله های تعمیری وجود دارد که می توان از آن ها برای ترمیم ترک های لنز چراغ جلو استفاده کرد. در حالی که این تعمیرات ترک را نامرئی نمی کند، اما به طور موثر آن را مهر و موم می کند و از باز شدن ترک و ورود رطوبت جلوگیری می کند.

 

محفظه چراغ های جلو:

کل مجموعه چراغ های جلو معمولاً شامل چراغ های راهنما و چراغ های پارکینگ است. اینها همه با هم به عنوان یک واحد جایگزین می شوند. همانطور که برای تعویض لامپ چراغ جلو انجام می دهید، کانکتورها و لامپ ها را بردارید. برای لامپ های کوچکتر، مانند لامپ چراغ راهنما، سوکت معمولاً با یک چهارم دور از محفظه خارج می شود.

 

تراز کردن چراغ‌های جلو:

هر زمان که محفظه‌های چراغ‌های جلو تعویض می‌شوند، باید توسط یک مکانیک مجرب هماهنگ شوند. برخی از محفظه‌های چراغ‌های جلو دارای سطوح حباب‌دار روی آنها هستند که امکان تنظیم آسان در جهت عمودی را فراهم می‌کنند. پیچ تنظیم که معمولاً در کنار آن سطوح قرار دارد، باید بچرخد تا حباب بین دو خط قرار گیرد. هنگام تنظیم تراز عمودی چراغ‌های جلو، حتماً خودرو را روی زمین صاف و هموار پارک کنید.

حواست باشه …

اول ایمنی! هنگام تعمیر یا تعویض چراغ های جلو، مراقب اجسام داغ و ابزار تیز باشید. ابزار را جایگزین نکنید مگر اینکه مطمئن باشید ایمنی یا عملکرد وسیله نقلیه خود را به خطر نمی اندازید.
در زمستان، زمانی که دید برای رانندگان کم است، نگه داشتن چراغ‌های جلو در شرایط عالی از اهمیت بالایی برخوردار است. راه های بیشتری را بیابید که بتوانید خط دید خود را در ماه های زمستان روشن نگه دارید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو