کارشناسی خودرو چیست؟

کارشناسی خودرو چیست؟

کارشناسی خودرو به ارزیابی وضعیت خودرو اشاره دارد و بخش مهمی از فرآیند بیمه خودرو است. بازرسی خودرو به شرکت بیمه کمک می‌کند تا بررسی کند که آیا خطرات ذاتی در خودرو وجود دارد و آیا مایل است در ازای دریافت حق بیمه، مالک خودرو را در برابر آنها بیمه کند یا خیر.

در برخی از سناریوها، کارشناسی خودرو یک الزام برای صدور بیمه نامه خودرو است، در حالی که در برخی دیگر الزامی نیست. در بعضی از حوزه‌های قضایی، قبل از صدور یا تمدید گواهینامه یا پلاک خودرو، گواهی بازرسی مورد نیاز است. البته در برخی دیگر، هنگامی که خودرو از بازرسی عبور می کند، یک برچسب به شیشه جلو وصل می شود و پلیس می تواند قانون بازرسی را با مشاهده اینکه آیا وسیله نقلیه دارای برچسب به روز است یا خیر، اجرا کند. در مورد وسیله نقلیه فاقد شیشه جلو (به عنوان مثال، تریلر یا موتور سیکلت)، برچسب معمولاً به بدنه خودرو متصل می شود.

***

طبیعتاً، خرید خودروی دست دوم با سوالات و ملاحظات بیشتری نسبت به یک خودروی جدید همراه است. آیا سیستم رانندگی در شرایط خوبی است؟ چقدر عمر روی قطعات کلیدی موتور مانند تسمه، شیلنگ و پایه موتور باقی مانده است؟

یک سرویس معمولی خودرو، توسط یک تکنسین تعمیر خودرو انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که خودرو با مقررات کشور حاکم بر ایمنی و آلایندگی مطابقت دارد.
اگر قصد دارید خودرویی را با گارانتی منقضی شده در نظر بگیرید، بازرسی پیش از خرید بسیار مفید است. از آنجایی که شما بدون گارانتی، ریسک بیشتری را از جیب خود بر روی یک خودرو در نظر می گیرید، بازرسی پیش از خرید منطقی است. زیرا پاسخ ها و ارزیابی کاملی از خودرو دریافت خواهید کرد، از محفظه موتور، سطح مایعات و وضعیت تعمیر و نگهداری گرفته تا لاستیک ها، لنت ترمز، و وضعیت داخلی و خارجی خودرو.

***

کارشناسی خودرو

برچسبی که روی شیشه جلوی شما قرار دارد شامل جزئیات ضروری بازرسی خودکار شما از جمله تاریخی است که بازرسی شما باید تمدید شود. تعمیرگاه خودروی محلی شما پس از انجام هر بازرسی یک برچسب جدید برای شما صادر می کند.
با توجه به بازرسی ایمنی، در مورد اینکه آیا این روشی مقرون به صرفه برای بهبود ایمنی ترافیک جاده ای است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد.
بیایید در مورد سناریوهایی که در آن بازرسی خودرو برای بیمه خودرو اجباری است بحث کنیم.

چه زمانی معاینه خودرو لازم است؟

معاینه خودرو در صورت الزام برای صدور بیمه نامه خودرو در حالات زیر:

1. زمانی که بیمه نامه خودرو منقضی شده است.

اگر نتوانید به موقع بیمه خودرو خود را تمدید کنید، باید برای تمدید بیمه نامه خودرو را بازرسی کنید.

2. در صورت تغییر در مالکیت خودرو

هنگام خرید خودروی دست دوم، اگر می‌خواهید با بیمه موجود خودرو ادامه دهید، اجباراً باید معاینه خودرو را انجام دهید.

3. در حین تغییر از طرح اولیه به پیشرفته

اگر از طرح بیمه شخص ثالث (اصلی ترین بیمه نامه خودرو) به یک طرح بیمه جامع خودرو تغییر می دهید، اجباراً به بازرسی خودرو نیاز دارند.

4. نصب کیت Bi-Fuel

اگر کیت دوسوختی را در خودروی خود نصب کرده‌اید، به طور اجباری باید خودروی خود را بازرسی کنید.

5. وقتی ماشین شما با یک تصادف روبرو می شود.

اگر خودروی شما تصادف کرد، قبل از تعمیر آن در گاراژ، اجباراً باید آن را توسط بیمه‌گر خود بازرسی کنید. همچنین شرکت بیمه بازرسی پس از تعمیر را برای ارزیابی وضعیت خودروی بیمه شده انجام می دهد.

روش های بازرسی خودرو

بازرسی خودرو می تواند دو نوع باشد – بازرسی توسط خودتان و بازرسی توسط شخص ثالث. بیمه‌گذار هنگامی که خود خودرواش را بازرسی می کند، وضعیت خودرو را با به اشتراک گذاشتن تصاویر آن با شرکت بیمه ارزیابی می‌کند. طبق بازرسی شخص ثالث، همانطور که از نام آن پیداست، بازرسی خودرو یا توسط شرکت بیمه یا توسط آژانس بازرسی به نمایندگی از شرکت بیمه انجام می شود.

چرا انجام یک بازرسی مکانیکی ضروری است؟

آرامش خاطر اولین و مهمترین دلیل برای معاینه مکانیکی خودرو است. وقتی هزاران دلار برای یک دارایی خرج می‌کنید، باید مطمئن باشید که کلاه سرتان نمی رود که ممکن است هزینه‌های تعمیر را برای شما به همراه داشته باشد. و شما می توانید مطمئن باشید که هر گونه مشکل ایمنی در مورد وسیله نقلیه مورد توجه شما قرار خواهد گرفت، به این معنی که شما ناخواسته در تله مرگ رانندگی نخواهید رفت!
جهت مشاهده دوره جامع کارشناسی خودرو اینجا کلیک کنید.

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو