چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

چطور خودروی‌مان را سریع و بی‌دردسر بفروشیم؟

قصد فروش خودرو دارید و به‌دنبال بهترین راه برای رقم‌زدن یک معامله عالی هستید؟ کمی هم نگرانی دارید و نمی‌دانید که چطور این معامله را پیش ببرید؟ این طبیعی است. روش‌های مختلفی برای فروش خودرو وجود دارد. هر یک هم خوبی‌ها و بدی‌هایی دارند که می‌تواند روی نتیجه کلی معامله‌تان اثرگذار باشند. کافی‌است با قواعد بازی آشنا باشید و انواع روش‌ها را یاد بگیرید و ببینید که مزیت‌های کدام‌یک بر عیب‌هایش می‌چربد. اگر با روش‌های مختلف آشنا شوید، با تحلیل نسبی اوضاعی که در آن هستید، بهترین تصمیم‌ها را خواهید گرفت. البته همان‌طور که گفته شد، هر روشی مزایا و معایبی دارد. سوال اینجاست، راهی هم وجود دارد که هیچ مشکل و خللی در فرایند معامله به شما تحمیل نکند و معامله‌تان را به‌راحتی آب‌خوردن به نتیجه برساند؟

در این مقاله درباره روش‌های مختلف فروش خودرو، مزایا و معایب‌شان خواهید خواند. روش ایدئالی هم در میان موارد مختلف معرفی می‌شود که احیانا آن را نمی‌شناسید ولی به‌احتمال زیاد به گزینه درجه‌یک و منتخبِ نابی بدل خواهد شد که به شما کمک می‌کند، خودروی‌تان را بی‌دغدغه به‌فروش برسانید.

انواع روش‌های فروش خودرو

اگر بخواهیم به‌ روش‌های مختلف فروش خودرو اشاره کنیم، موارد زیر به ذهن می‌آیند:

  •       فروش خودرو به دوست و آشنا
  •       فروش خودرو به نمایشگاه‌های اتومبیل
  •       فروش خودرو در بازارهای غیررسمی (به دلالان)
  •       فروش خودرو به شکل آنلاین
  •       فروش سفارشی خودرو

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

فروش خودرو به دوست و آشنا

یکی از راه‌های فروش خودرو، پیداکردن آشنا و دوستی است که قصد خرید وسیله از شما را دارد. این کار زحمات اندکی دارد اما نمی‌توان درباره بی‌دردسربودن آن کاملا مطمئن بود. چرا؟ از قدیم گفته‌اند که حساب، حساب است و کاکا، برادر. اما حتی زمانی‌که شما و آشنایان‌تان توافق می‌کنید که به این ضرب‌المثل اعتقاد داشته باشید، باز هم در پسِ معاملات‌تان دلخوری‌های زیادی پیش می‌آید. حتی ممکن است به‌خاطر روشن‌نبودن قیمت واقعی فروش و تعارفاتی که در فرهنگ ایرانی وجود دارد، رابطه‌تان تحت تاثیر قرار گیرد. و یا اینکه بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز، تاابد و تا زمانی که با آن دوست یا آشنای گرامی‌تان چشم‌درچشم می‌شوید، به گردن‌ شما بیفتد.

البته این نوع از فروش خودرو ابعاد روشنی هم دارد که نمی‌توان از آنها غافل شد. مثلا اگر هر دو طرف نسبت به رقم معقول خرید و فروش آگاه باشند و فارغ از تعارف‌های بیهوده پای معامله بیایند، اعتمادی که میان‌شان وجود دارد، معامله‌ای شیرین را رقم خواهد زد. در هر حال، ماجرا از این قرار است که معامله با آشنایان سکه‌ای با دو رو است؛ شاید خوب باشد و شاید هم نه. اگر فکر می‌کنید که نتیجه خوبی برای‌تان در پِی خواهد داشت که مشکلی نیست، اما اگر فکر می‌کنید که شک و شبهه‌ای به میان خواهد آمد، توصیه‌مان این است که دور چنین کاری را خط بکشید؛ یک خط پررنگِ قرمز.

فروش خودرو در نمایشگاه‌های اتومبیل

برای فروش خودرو روش‌های دیگری هم هست: به سراغ نمایشگاه‌های اتومبیل بروید و خودروی‌تان را برای فروش به آنها واگذار کنید. این روش برای کسانی مناسب است که نه قوم و خویشی از آنها داوطلبِ خرید ماشین‌شان شده است و نه سررشته‌ای از معامله و این‌چیزها دارند. البته در این معامله‌ها باید درصدی حق‌العمل یا به‌قول فرنگی‌ها کمیسیون به واسطه فروش بدهید. در مدت‌زمانی که خودروی‌تان در نمایشگاه در انتظار مشتری است هم بی‌وسیله می‌مانید. علاوه بر اینها، اصلا تضمینی نیست که رقم فروشی که در نظر گرفته می‌شود، منصفانه باشد. البته می‌توانید از چند نمایشگاه مختلف درباره قیمت‌گذاری سوال کنید و بعد به مناسب‌ترین مورد و گزینه‌ای که از نظرتان معقول‌تر است، کار فروش را واگذار کنید. با این‌حال، روش فروش در نمایشگاه‌ها هم کاملا بی‌دردسر و بی‌دغدغه نیست.

حتما بخوانید: چگونه روی یک خودروی دست دوم قیمت‌گذاری کنیم؟

فروش در بازارهای غیررسمی (به دلالان)

ورود به بازارهای دلالی کار درستی نیست. اگر آن‌قدر حرفه‌ای و حراف (همان پرحرف و سخن‌ورِ خودمان) هستید که می‌توانید در میان آدم‌های خبره بازار که در بیشتر مواقع فقط به سود خودشان فکر می‌کنند، دوام بیاورید و گول نخورید که هیچ. اما در صورتی که بی‌تجربه هستید و نمی‌توانید در شرایط مذکور دوام بیاورید، مراجعه به بازارهای این‌چنینی برای فروش خودرو، اشتباه‌ترین کار ممکن خواهد بود. چنین معاملاتی می‌توانند به ضررتان تمام شوند. مثلا امکان دارد که عده‌ای از معامله‌گرها و دلالان شما را دوره کنند و با پشتیبانی از هم، خودروی‌تان را با قیمتی غیرواقعی خریداری کنند. ضمن اینکه پرداخت پول هم می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. نمی‌توان به افراد این بازارها اعتماد داشت و مطمئن بود که پول را درست و به‌موقع به حساب‌تان واریز می‌کنند. از ما می‌شنوید، فکر معامله در چنین بازارهایی را از سرتان بیرون کنید چون در بیشتر مواقع، خریداری که دل به چنین بازاری می‌بندد، با کلاهی که برای سرش بزرگ است به منزل بازمی‌گردد.

فروش خودرو به شکل آنلاین

این روزها، فضای مجازی به بخش مهمی از زندگی‌مان بدل شده است. اگر حدود ۱۰ سال پیش کسی به ما پیشنهاد می‌داد که خودروی‌مان را از طریق سایت‌ها به فروش برسانیم، احتمالا حرفش را جدی نمی‌گرفتیم و فکر می‌کردیم که زیاد از حد روی اینترنت حساب باز کرده است. خب! البته درست هم فکر می‌کردیم چون در آن زمان‌ها، توسعه و کاربرد اینترنت به گستردگی امروز نبود. اما حالا داستان کمی فرق می‌کند. همه ما دست‌کم، یک‌بار تجربه خرید اینترنتی داشته‌ایم و با همین دو چشم‌های کوچک‌مان شاهد معاملات بزرگ و کاربردی‌ در فضای مجازی بوده‌ایم. وبسایت‌های معروفی مانند دیوار به کمک‌مان آمده‌اند تا ساده و بدون نیاز به هیچ دانش خاصی از معامله، با سهولت و سرعت به مشتریانی وصل شویم که شرایط‌مان را پذیرفته‌اند.

البته در بستر اینترنت هم معاملاتی مشکل‌دار رخ داده است. چرا؟‌ به‌دلیل اینکه پلت‌فرم‌های فروش آنلاین فقط واسطه‌ای برای پیوندزدن مشتری و خریدار بوده‌اند. در نتیجه، نداشتن آگاهی فنی یا مهارت معامله باز هم برای برخی از فروشندگان مشکلاتی را رقم زده است. اما از آنجا که فقط غیرممکن، غیرممکن است، سایت‌هایی مانند کارنامه از دل مجموعه دیوار به بازار آمده‌اند تا طعم مذاکره و معامله‌ای بی‌دغدغه را زیر زبان‌تان بیاورند. اما چگونه؟

معامله خودرو از طریق فروش سفارشی

وبسایت کارنامه بستری مهیا کرده که به فروشندگان کمک می‌کند، بدون اینکه آب در دلشان تکان بخورد، خودروی خود را بفروشند. کارنامه خدمتی به کاربران ارائه می‌کند به نام «فروش سفارشی». برای استفاده از آن، هیچ پولی از شما دریافت نمی‌شود. مسیر ثبت سفارش‌تان برای گذاشتن خودرو برای فروش هم بسیار ساده و سریع است: باید به سایت کارنامه بروید یا با این مجموعه تماس بگیرید و درخواست سفارش فروش خودروی خودتان را ثبت کنید. در فاصله‌ای کمتر از ۱۰ دقیقه، کارشناسان کارنامه با شما تماس خواهند گرفت و برای بررسی و کارشناسی وضعیت خودرو در زمان و مکان مورد نظر شما حاضر می‌شوند. کارشناسان خبره و کاربلد کارنامه در مدت بازدید از خودروی شما، ابعاد مختلف ظاهری و فنی آن و هر چیزی که در فروش و قیمت‌گذاری اثرگذار است، به‌دقت بررسی می‌کنند. بعد از عکس‌برداری و تکمیل گزارش‌شان درباره اوضاع خودرو، قیمت‌گذاری انجام می‌دهند و اگر شما هم با قیمت موافق بودید، فرایند فروش را شروع می‌کنند.

حتما بخوانید: قبل از فروش خودرو حتما این نوشته را بخوانید

از اینجا دیگر، این کارنامه‌ای‌ها هستند که به شما کمک می‌کنند تا مشتری مناسب را پیدا کنید. خودرو از سوی کارنامه به مشتریان معرفی شده و تمام تماس‌های خریداران احتمالی هم از سوی کارشناسان آن پاسخ داده می‌شود. کارنامه ابزارهای مختلفی از جمله سایت دیوار را برای معرفی خودروی شما به مشتریان در اختیار دارد. بازدید حضوری مشتریان نیز در دفعاتی محدود صورت می‌گیرد. چرا که انتخاب مشتری نهایی از سوی مجموعه کارنامه به‌خوبی صورت گرفته و تنها خریداران واقعی بالای سر خودرو آورده می‌شوند. با این وجود دیگر وقت‌تان با بازدیدهای بیهوده گرفته نخواهد شد. به عبارتی دیگر خیلی ساده و بی‌دردسر، فقط مشتریانی که تمایل به خرید خودرویتان را دارند، به شما پیوند می‌خورند. کارنامه معمولا در کمتر از یک هفته، برای‌تان مشتری پیدا می‌کند و معامله‌ را به نتیجه می‌رساند. و شما به‌عنوان فروشنده فقط در مرحله انتقال سند با مشتری در ارتباط خواهید بود. چه‌چیزی از این بهتر؟

در آخر

فروش خودرو روش‌های مختلفی دارد اما در دنیای جدید باید از افکار و ابزارهای جدید استفاده کرد. قبول دارید؟ سرویس فروش سفارشی کارنامه می‌تواند راهی بی‌دغدغه برای سرگرفتن معاملات خرید و فروش خودرو باشد. کارشناسان این مجموعه از افراد نخبه و خبره‌ای هستند که کارشان را خوب بلدند. هیچ چیز بهتر از این نیست که افرادی معتمد و کاردرست در انجام فرایندهایی به کمک‌مان بیایند که پیش‌بردشان به تنهایی برای‌مان مشکل است. البته شما صاحب‌اختیار خودروی خود هستید و تصمیم‌گیری نهایی با شماست، اما امتحان‌کردن روشی که نقطه‌ منفی و اِشکالی در آن وجود ندارد، به نظر وسوسه‌انگیز می‌آید.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم مقالات ما در زمینه بهترین زمان فروش خودرو دست دوم و  خرید خودروی چینی را نیز بخوانید.

[block id=”video-amozashi”]

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو