نحوه پیگیری کارت ماشین و صفر تا صد آن

نحوه پیگیری کارت ماشین و صفر تا صد آن

بعضی از اصطلاحات و عناوین هستند که به‌وفور در طول روزهای معمولی زندگی به گوشمان می‌خورند و حتی خودمان هم از آنها زیاد استفاده می‌کنیم، اما دقیق و اساسی از جزئیات و ابعاد مختلف‌شان باخبر نیستیم. مثلا کارت ماشین از آن چیزهایی است که همه دیده و درباره‌اش شنیده‌اند اما شاید از جزئیات درباره آن بی‌خبر باشند.

شما درباره پیگیری کارت خودرو یا موضوعات مربوط به آن تا چه اندازه می‌دانید؟ احتمالا، حتی کسانی که خودرویی هم برای خود ندارند، تا اینجای موضوع را می‌دانند: بعد از خرید خودرو، اطلاعات آن در کارتی به ثبت می‌رسد و شما به‌طور رسمی مالک می‌شوید. اگر خودرو دارید که امیدواریم چرخش برایتان بچرخد، اگر هم هنوز به دنیای پیگیری کارت خودرو و مسائل آن وارد نشده‌اید، آرزو می‌کنیم که زودتر خودروی موردعلاقه‌تان را تهیه کنید. اجازه بدهید که همه‌چیز را درباره کارت خودرو با شما در میان بگذاریم. این اطلاعات دیر یا زود به دردتان خواهد خورد. پس با ما همراهی کنید.

عناوین این مطلب

کارت خودرو چیست؟

زمانی که خودرویی را خریداری می‌کنید، به شما کارت خودرو داده می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، کارت درب منزلتان از سوی اداره پست ارسال می‌شود.

این کارت نشان می‌دهد که صاحب اتومبیل هستید و هر وقت هم که قرار به استفاده از خودرو بود، باید این کارت را با خودتان به همراه داشته باشید. اما سوال مهم این است که روی این کارت چه اطلاعاتی نوشته می‌شود. روی کارت خودرو اطلاعاتی به شرح زیر وجود دارد:

  •       مشخصات خودرو
  •       مشخصات مالک خودرو

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتی مانند شماره پلاک، نوع خودرو و مدل آن در کنار رنگ، سیستم، ظرفیت، شماره موتور، شماره شاسی، اتاق، تیپ خودرو و… قید می‌شود. مثلا گفته می‌شود که:

  •       نوع: سواری
  •       سیستم: پارس‌خودرو
  •       مدل: ۱۳۹۹
  •       رنگ: سفید
  •       و… 

در بخش مشخصات مالک خودرو هم اطلاعات صاحب ماشین نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند موارد زیر:

  •       نام مالک
  •       شماره ملی/شماره شناسنامه
  •       نام پدر
  •       کد پستی

شماره VIN هم از جمله اطلاعاتی است که روی کارت خودرو نوشته می‌شود. اما معنای آن چیست؟ این شماره یا Vehicle Identification Number، شماره شناسایی خودروست. شماره یا کد شناسایی خودرو برای هر اتومبیل منحصربفرد به شمار می‌رود و در هیچ دو خودرویی یکسان نیست. رمزگشایی از اعداد موجود در این کد نشان می‌دهد که هر خودرو در چه شرکتی ساخته شده، منطقه ساخت کجا بوده، مدل آن چیست، نوع بدنه چیست و … . پس همان‌طور که می‌بینید، شماره وین یا همان VIN اطلاعات بسیار مهمی را در خودش نهفته دارد که بسیاری از افراد از آن بی‌خبرند. همه این جزئیات روی کارت خودرویتان وجود دارد.

پیگیری کارت خودرو

چرا داشتن کارت خودرو این‌قدر مهم است؟

به اطلاعاتی که در بخش قبلی درباره محتویات کارت خودرو عنوان شد، دقت کردید؟ به نظرتان این اطلاعات اهمیت ندارند؟ البته که دارند. این اطلاعات هویتی هستند که باعث می‌شوند احراز مالکیت خودرو به‌سادگی ممکن شود. پس اگر خدای‌ناکرده، تصادف یا حادثه‌ای برای خودرویی رخ بدهد، وجود کارت ماشین، تکلیف خیلی چیزها را روشن خواهد کرد. زمان‌هایی که خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود هم برای ترخیص آن نیاز به ارائه کارت ماشین‌تان دارید. اما باز هم سوالی فلسفی و اساسی در اینجا مطرح می‌شود (شاید آن‌قدرها هم فلسفی نباشد اما قطعا اساسی هست) که برای پیگیری کارت خودرو چه باید کرد؟ این کارت چه زمانی به دست‌ شما می‌رسد؟ در واقع، مدت زمان صدور کارت خودرو چقدر است؟

نحوه پیگیری کارت خودرو چگونه است؟

پیگیری کارت خودرو به عهده شمایی است که مالک آن شده‌اید. باید به شما بگوییم که روش‌های مختلفی برای پیگیری این موضوع وجود دارد. دقت کنید:

۱. پیگیری کارت خودرو از طریق کد USSD

۲.  پیگیری کارت از طریق اداره پست

قبل از اینکه وارد مقوله پیگیری کارت خودرو بشویم، باید درباره مدت زمان صدور کارت خودرو هم اطلاعاتی در اختیارتان قرار بدهیم:

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

صدور کارت خودرو چقدر طول می‌کشد؟

صدور کارت خودرو معمولا فرایندی ۱۰روزه است. اما در مواردی دیده شده که این مدت‌زمان به چندماه (حوالی دو ماه) هم کشیده شده است و مالک را برای مدتی اسیر و چشم‌انتظار خود می‌کند. در هر حال، در بیشتر مواقع این کارت بعد از گذر ۱۰ روز از درخواست در جیبتان قرار می‌گیرد.

البته یادتان باشد که دلایل مختلفی می‌تواند رسیدن کارت خودرو به دستان شما را به تعویق بیندازد. یعنی حتی اگر کارتی به‌موقع هم صادر شود و صدورش از مهلت ۱۰ روزه فراتر نرود، باز هم دلایلی محتمل وجود دارد که میان شما و کارت فاصله بیاندازد. مثلا زمانی که نشانی پستی‌تان دقیق نباشد یا وقتی که پست‌چی زنگ می‌زند در خانه نباشید، کارت برگشتی می‌شود. البته باید گفت که پست‌چی‌ها سه بار موظف‌ هستند که مرسوله را به نشانی‌تان بیاورند. اگر در یکی از این ۳ بار موفق به دریافت بسته شدید که هیچ، اما در صورتی که هر ۳ بار غیبت داشتید، بسته به اداره پست مرجوع می‌شود و ۳ ماه در آنجا می‌ماند.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند
اگر می‌خواهید که کارت را بگیرید باید خودتان راهی اداره پست شوید. معمولا در صورت مراجعه‌نکردن به اداره پست برای دریافت و پیگیری کارت خودرو، دنبال‌کردن موضوع از طریق رفتن به ناجا مقدور خواهد بود و دیگر پست با شما ارتباطی نخواهد داشت.

شاید باورتان نشود اما برخی از مالکان خودرو در هنگام ارائه نشانی خود برای دریافت کارت خودرو، نشانی واقعی‌شان را نمی‌دهند. چرا؟ چون به دنبال خلاف‌کاری هستند و می‌خواهند دسترسی به خودشان را ناممکن کنند.

اما این را هم بدانید که اگر نشانی منزلتان را در زمان ثبت‌نام کارت خودرو سهوا اشتباه وارد کرده باشید، جای نگرانی نیست.  شما می‌توانید با مراجعه به سایت پلیس راهور، مشخصات خود را ویرایش کنید.

نشانی سایت پلیس راهور برای ویرایش مشخصات: http://www.rahvar120.ir

حال اجازه بدهید که درباره روش‌های مختلف پیگیری صدور کارت برایتان بیشتر بگوییم:

۱. پیگیری کارت ماشین از راه کد USSD

با شماره‌گیری کدهای دستوری به‌راحتی در این روزها می‌توانید به خدمات مختلفی دسترسی پیدا کنید. شاید تجربه خرید اینترنتی یا پیگیری امور بانکی را با همین ستاره و مربع‌های معروف داشته باشید. خوشبختانه برای پیگیری مقوله کارت ماشین هم کدی دستوری تعریف شده است. این کد یعنی (#۱۱۰*) را شماره‌گیری کنید تا از خدماتی که ناجا به‌طور تلفنی در اختیارتان قرار داده، به‌سادگی بهره‌مند شوید. با شماره‌گیری این کد، مِنویی در مقابل چشمانتان ظاهر می‌شود. این منو دارای گزینه‌های زیر است:

  •       پلیس +۱۰
  •       خدمات راهور
  •       کلانتری و پاسگاه
  •       پلیس آگاهی

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

با انتخاب گزینه دوم یعنی خدمات راهور می‌توانید وضعیت کارت‌تان را بررسی کنید. درباره پیگیری کارت ماشین از طریق اداره پست هم روشی وجود دارد که آشنایی با آن خالی از لطف نخواهد بود. شما می‌توانید از طریق شماره‌گیری کد (*۱۹۳#) مرسولاتی که از طریق سازمان‌ها برایتان ارسال می‌شوند به‌سادگی پیگیری نمایید.

پیگیری کارت خودرو

۲. پیگیری کارت خودرو از طریق اداره پست

یکی از روش‌های ملموس و راحت برای بیشتر افراد، استفاده از خدمات تلفنی اداره پست برای پیگیری کارت خودروست. در واقع، کسانی که با دنیای اینترنت چندان آشنا نیستند و تلفن‌های هوشمند هم در اختیار ندارند، با تماس‌گرفتن با اداره پست می‌توانند به‌راحتی اقدام به بررسی وضعیت کارت خودروی خود کنند. با تماس با بخش ارتباط با مشتریان راهنمایی‌های لازم به شما ارائه خواهد شد.

اما اگر از آن دسته کسانی هستید که نظر جناب گوگل را پیش از هر کاری می‌پرسند، قطعا درباره پیگیری کارت ماشین‌تان هم دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهید داشت. شما می‌توانید به سایت اداره پست مراجعه کنید و با ارائه اطلاعاتی در این سامانه به نتایج خوبی برسید. واقعیت این است که اداره پست کارت ماشین را برایتان ارسال می‌کند. پس با دادن اطلاعات دقیق محل سکونت‌تان به همراه کد پستی در زمان پُرکردن فرم درخواست کارت خودرو، می‌توانید پیگیری این موضوع را ساده کنید. مراجعه به وبسایت این اداره از طریق نشانی زیر به شما کمک می‌کند که بی‌دغدغه بتوانید به کارت خودروی خود برسید:

نشانی سایت اداره پست برای پیگیری کارت خودرو:  https://post.ir/

خدمات الکترونیکی پست موجب می‌شود که بدون نیاز به مراجعه به این اداره در بخش «رهگیری مرسولات سازمانی» امکان پیگیری کارت ماشین خود را داشته باشید. صرفا باید شماره پلاک اتومبیلتان را داشته باشید تا وضعیت برایتان نمایش داده شود.

حتما بخوانید: دلالی خودرو و ۶ ترفندی که دلالان برای فروش به‌کار می‌برند

اگر کارت خودرو را گم کردید چه می‌شود؟

دیگر با پیچ‌وخم‌های مسیر پیگیری کارت خودرو آشنا شدید، حالا نوبت بررسی شرایطی دیگر است:‌ اگر کارت خودرویتان گم شد، چه باید کرد؟ مانند هر سند دیگری، در صورت گم‌شدن کارت خودرو هم باید درخواست صدور المثنی بدهید. البته باید بعد از گم‌شدن کارت خودرو، این موضوع را به پلیس گزارش بدهید و بعد در یک نوبت، آگهی گم‌شدن کارت را در نشریه‌ای کثیرالانتشار بگذارید. مراحل و فرایندهای صدور کارت جدید و پیگیری اوضاع کارت قبلی سخت و زمان‌بر است. پس بهترین کار، مراقبت از کارت خودرو خواهد بود تا گم‌ نشود و شما را به دردسر نیاندازد.

اگر در زمینه پیگیری کارت خودرو، شما هم تجربه‌ای دارید که می‌تواند به خوانندگان این مطلب کمک کند، آن را با ما در میان بگذارید.

چنانچه خواندن این نوشته برای‌تان رضایت‌بخش بود، پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای خرید خودرو دست دوم و راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو را نیز بخوانید.

[block id=”video-amozashi”]

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx