خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های خرید خودرو دست اول در ایران خرید خودرو کارتکس یا خرید خودرو به صورت حواله‌ای است. وقتی شما برای تحویل ماشینی که خریداری کرده‌اید، عجله دارید و نمی‌خواهید در صف تحویل کارخانه‌ها منتظر بمانید، شاید خرید خودرو کارتکس پیشنهاد مناسبی به نظر برسد. اما اینکه خودرو کارتکس چیست، و چه تفاوتی با خرید خودروی صفر پلاک شده دارد، و چرا افرادی دوست دارند به این شیوه ماشین خریداری‌ کنند، موضوعی ‌است که در این نوشته می‌خوانید.

حتما بخوانید: فک پلاک خودرو و نکات مهم قانونی آن

عناوین این مطلب

خودرو کارتکس چیست؟

خودرو کارتکس خودرویی است که پلاک ندارد و سند آن به نام کسی صادر نشده است. به عبارتی زمانی که شما خودروی کارتکس را خریداری می‌کنید، سند خودرو همان‌گونه بدون هیچ مالکیت اولیه‌ای مستقیم از کارخانه به شما منتقل می‌گردد. بعد از تحویل خودرو شما می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی خود در دفتر نمایندگی، سند و پلاک ماشین را به نام‌تان ثبت کرده و نسبت به صدور کارت ماشین اقدام کنید. در حقیقت سند این خودرو در زمان تحویل، توسط شرکت فروشنده صادر شده و دیگر برای این کار نیازی به رفتن به دفترخانه نیست.

مزایای خرید خودرو کارتکس

خرید خودروی کارتکس مزایایی برای خریدار دارد که از جمله آن انتقال سند به صورت دست اول و تک برگ به خریدار و مصرف‌کننده اصلی آن است. در این شیوه دیگر نیازی به روش‌های سنتی‌ای مثل نوشتن قولنامه نیست و تمامی مراحل لازم بین فروشنده و خریدار در نمایندگی صورت می‌گیرد. از طرفی چون خودرو پلاک ندارد، اجازه تردد نیز نداشته و خیال شما می‌توان راحت باشد که صفر واقعی است. این موضوع برای کسانی که روی دست اول بودن ماشین حساست دارند، می‌تواند یک مزیت محسوب شود.

تفاوت خودروی کارتکس با خودروی پلاک شده

قبل از اینکه تصمیم به خرید خودرو کارتکس بگیریم، اول باید درباره تفاوت اصلی آن با خودروی پلاک ‌شده بدانیم. همان طور که گفته شد تفاوت اصلی خودروی پلاک شده با خودروی کارتکس در وجود و یا عدم وجود سند و پلاک است. بدین معنی که شما برای خرید خودروی پلاک شده، حتما باید به دفترخانه برای نقل و انتقال سند بروید که در خرید خودرو کارتکس، نیاز به این کار نیست.

از طرفی خودروی پلاک ‌شده‌ای را که به اسم صفر می‌خرید، ممکن است صفر واقعی نبوده و کارکرد اندکی داشته باشد و یا همچنین روی بدنه‌اش خط‌‌و‌خش افتاده باشد. به همین دلیل هنگام خرید باید به این موضوع دقت کنید.

همچنین در خرید خودروی پلاک شده، شما دقیقا نمی‌دانید که چه زمانی بعد از تحویل از کارخانه، سند زده شده است، به همین سبب ممکن است زمانی نسبتا طولانی گذشته و از مدت گارانتی و بیمه شما کسر شده باشد،‌در صورتی که در خرید خودروی کارتکس این مشکل نیز وجود ندارد.

خرید خودرو کارتکس

مراحل خرید خودروی کارتکس

چنانچه متقاضی خرید خودروی کارتکس هستید، باید مدارک لازم و درخواستی را به نمایندگی تحویل دهید تا آنها بتوانند مبایعه نامه تنظیم کنند. مبایعه نامه نوشته شده بین شما و فروشنده، باید شامل اطلاعات شرکت و خریدار و همچنین خودروی خریداری شده بوده و در دو نسخه تنظیم شده باشد. بعد از اینکه خودرو آماده تحویل شد، نمایندگی اقدام به ارسال آن به آدرس مورد نظر شما توسط خودروبر خواهد کرد.

مشکلات خودروی کارتکس

روالی که پرواضح و منطقی است این بوده که قیمت خودرو کارتکس نسبت به حالتی که شخص آن را نام‌نویسی و خریداری کرده، قیمت بالاتری دارد. که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از معضلات تقاضا برای خرید خودرو کارتکس، پیدایش بازار سیاه برای فروش است که نوسانات و افزایش قیمت را درپی خواهد داشت.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

موضوع دیگری که حتما باید به آن توجه کنید، این است که اگر حواله را از جای مطمئنی خریداری نکرده باشید، ممکن است به ضررتان تمام شود. چرا که احتمال دارد فروشنده قبل از شما، حواله را به چند نفر دیگر فروخته باشد، بدون اینکه متوجه آن شوید. از طرفی این حواله‌ها قابلیت جعل شدن را نیز دارند، بنابراین تشخیص واقعی و غیرواقعی بودن آن کمی پیچیده است.

خرید خودرو کارتکس

در این نوشته سعی شد،‌ خرید خودروی کارتکس از تمامی جهات بررسی شود. حالا این شما هستید که در نهایت باید تصمیم بگیرید با توجه به مزایا و معایب آن، این کار به نفع شما هست یا خیر. همچنین اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با درمیان گذاشتن آن با ما راهگشای دیگر کاربران باشید.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه دلالی خودرو و یا نحوه تشخیص ماشین چپی را نیز بخوانید.

[block id=”video-amozashi”]

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx