ترخیص ۶۰ روزه کامیون‌ های کارکرده به شرط ثبت ‌سفارش

به گزارش «حنفی کار»، بازار داخلی خودروهای سنگین که تشنه ورود خودروهای صفر یا کم‌کارکرد است، در ماه‌های اخیر در انتظار ترخیص و ورود کامیون‌های کارکرده اروپایی به سر برده است. در همین راستا، ماه گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شد ارز مورد نیاز این خودروها بدون منشأ خارجی تامین خواهد شد تا از گمرک ترخیص شده و وارد بازار داخلی شوند و به دست مصرف‌کننده برسند. هرچند این اقدام عکس‌العمل‌های مختلفی را به همراه داشت، اما به‌نظر می‌رسد تا ورود این کامیون‌ها به بازار داخلی زمان زیادی نمانده باشد، تا آن‌جا که مشاور سازمان راهداری در نوسازی ناوگان از ورود ۲هزار دستگاه کامیون کارکرده به بازار داخلی طی ۲ ماه آینده خبر داد. البته شرایط سختگیرانه‌تری هم برای ترخیص این خودروها اعلام شده و گمرک اعلام کرده است این خودروها بدون ثبت‌سفارش، ارائه تامین ارز از بانک عامل و گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده از سازمان راهداری، امکان ترخیص ندارند. 

شمارش معکوس دوماهه برای ورود به بازار

طی روزهای گذشته در فضای مجازی ویدئوهای در خصوص آغاز ترخیص کامیون‌های کارکرده اروپایی از گمرک غرب کشور، منتشر شد. فروشندگان این خودروها مدعی هستند که اقدامات لازم برای تحویل این خودروها به مشتریان انجام شده و زمان چندانی تا تحویل آن‌ها باقی نمانده است. این در حالی است که صدراله بمانا، مشاور سازمان راهداری در نوسازی ناوگان اعلام کرده است این خودروها دستکم هنوز ۲ ماه با ورود به بازار فاصله دارند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و ارز عنوان کرد: «باید اقدامات لازم در حوزه تولید داخل خودرو سنگین افزایش یابد و از سوی دیگر، روند واردات برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا مناسب شود.» 

تعیین تکلیف خدمات پس از فروش کارکرده‌ ها

ازجمله موضوعاتی که به نظر می‌رسید با واردات خودروهای کارکرده، مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان و حتی خودروسازان داخلی به وجود بیاورد، خدمات پس از فروش این خودروها بود. مشخص نبود کدام خودروساز یا ارگانی قرار است این سلامت این خودروها را تایید کند و حتی بعد از آن خدماتی را برای استفاده از آن‌ها ارائه دهد.

البته بمانا در این خصوص هم اعلام کرد: «در حال دریافت تاییدیه خدمات پس از فروش و همچنین در حال گرفتن استانداردها هستیم.» بمانا در ادامه افزود: «منشأ ارز این خودروها، خارجی است و با رفع موانع از طریق همکاری بانک‌مرکزی امیدواریم این مشکل نیز رفع شود.»

اجرای نوسازی در پیچ و خم تحریم ‌ها

مشاور سازمان راهداری در نوسازی ناوگان در پاسخ به اعتراض برخی سازمان‌ها و درخواست آن‌ها برای حمایت از تولید داخل به جای واردات کارکرده‌ها اظهار کرد: «نخستین برنامه ما در کل کشور طرح نوسازی ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری است که حدود ۱۷۶هزار و ۵۵۰ دستگاه کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و کامیونت درون و برون‌شهری در آن دیده شده است.» 

وی با اشاره به این که این طرح با عنوان طرح ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: «تاکنون حدود ۶۰۰ دستگاه کامیون نوساز تحویل داده شده یا در حال تحویل به متقاضیان است.»

مشاور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نوسازی ناوگان با بیان این‌که قرارداد نوسازی ۱۲هزار دستگاه ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری داریم بیان کرد: «از این میزان قرارداد حدود ۶هزار دستگاه از این ناوگان مربوط به کامیون است.» 

وی تاکید کرد: «افزایش تولید داخل خودروهای سنگین، نیازمند تامین برخی قطعات است که به‌علت افزایش نرخ ارز و همچنین تحریم، برای واردات آن‌ها و اجرایی کردن تولید داخل، با مشکلاتی روبه‌رو شده‌ایم. البته تامین ارز واردات این قطعات در بانک مرکزی انجام شده و ارز آنها باید تحویل داده شود؛ با این‌حال برای جابه‌جایی ارز هم با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم.» 

وی تصریح کرد: «طی دو سال گذشته اجرای طرح ریاست‌جمهوری با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده است. به همین دلیل روند اجرای آن با کندی همراه بود.»
 

کامیون‌ های کارکرده بدون ثبت سفارش ترخیص نمی‌شوند

اخبار ورود ۲هزار دستگاه کامیون مانده در گمرک، در شرایطی مطرح می‌شود که براساس اعلام گمرک ایران، ترخیص این خودروها بدون ثبت سفارش، ارائه گواهی تامین ارز از بانک عامل و گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده از سازمان راهداری ممنوع شده است. 

گمرک ایران در اطلاعیه‌ای ترخیص و اجرای تشریفات گمرکی کامیون‌ها و کشنده‌های وارداتی دست دوم با عمر کمتر از ۳ سال از انبارهای گمرک را بدون ثبت سفارش معتبر، اخذ مجوزهای قانونی، ارائه کد رهگیری سامانه ساتا از بانک عامل و گواهی اسقاط کامیون فرسوده از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ممنوع اعلام کرد. 

در متن این اعلام آمده است: «پیرو بخشنامه‌های صادرشده درخصوص ثبت سفارش و ورود کامیون‌های کشنده با عمر کمتر از سه سال موضوع بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی منتهی به بخشنامه شماره ۱۱۰۲۸۹۸/۹۹ مورخه ۱۶/۹/۹۹ اعلام می‌دارد؛ ضمن رعایت مفاد بخشنامه‌های صادره در انجام تشریفات گمرکی کامیون‌های مزبور، اخذ ثبت سفارش معتبر، مطالعه مجوزهای قانون و مقرراتی، اخذ و ارائه کد رهگیری صادره (ساتا) توسط بانک عامل و گواهی اسقاط صادره توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قبل از ترخیص کالا الزامی است. 
خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به کلیه عوامل زیرمجموعه ابلاغ شود تا با رعایت کامل مقررات، اقدام لازم معمول دارند. مسئولیت حسن اجرای بخشنامه با بالاترین مقام اجرایی گمرک مربوطه است.»
 

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو