راه خروج صنعت خودروسازی از بن‌بست

راه خروج صنعت خودروسازی از بن‌بست

درک این نکته که مردم از وضعیت صنعت و تجارت ناراضی اند گام اول است که خوشبختانه استانداری با تجربه بارسیدن به منصب صنعت به نیکی آن را دریافته است! اما واقعیت مهمی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن توجه داشته، شکستن انحصار صنعت خودروسازی است. سالهاست به بهانه های ناشناخته حتی به بهانۀ حفظ اشتغال نامرغوب ترین خودروها را با کیفیت پایین وقیمت های گزاف در اختیار مردم قرار داده اند و هر وقت هم تولید انباشته ای داشته اند، دولت به داد خودروسازان رسیده و حتی در ابتدای دولت روحانی ده ها هزار خودرو انبار شده را با تسهیلات بانکی برای مردم فروختند.

صنعت خودرو ایران که قدمت آن به قدمت صنعت خودرو کره جنوبی است متاسفانه علیرغم داشتن بازاربی رقیب و انحصاری و تعرفه های سنگین واردات خودرو خارجی نتوانسته همپای نیازهای مردم پیش رود، و رضایت نسبی آنها را برانگیزد. در ماه های اخیر نیز از آشفته بازار ارزی و افزایش قیمت ها و بازگشتن دست واسطه ها و برخی رانت خواریهای ناپیدا که متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس نیز گرفتار آن شده و محکوم گردیدند ضربات سختی را به پیکر صنعت خودروسازی کشور واردساخته است!

نهادهای نظارتی به جای معلول ها یکبار برای همیشه باید علت های اصلی عقب افتادگی صنعت خودرو را شناسائی  و اعلام کنند تا چاره جوئی اساسی صورت گیرد.
حضور افراد کم انگیزه در مجموعه های مختلف خودروسازی و دهها شرکت زیرمجموعه ، فقدان دانش فنی روز و استانداردهای کیفی مناسب، نقش نیرو های مخربی که سالها از رشد صنعت قطعه سازی با واردات قطعات بنجل چینی ممانعت کردند! انگیزه ها و سلایق شخصی مدیران در کنار کم توجهی به کارگران و تکنسین ها و مهندسین و… از عوامل مهم در عقب افتادگی صنعت خودروسازی کشور است. اگر وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت که دارای سابقه مثبتی در توسعه اقتصادی کرمان بوده بتواند واقعاً به این قول خود عمل کند و انحصار را با فضای رقابتی در خودروسازی بشکند کاربزرگی برای نجات صنعت خودروسازی کرده است.
این سیستم تنبل وابسته به حمایت و رانت دولتی قادر به تحول نیست . باید طرحی نو در انداخته شود حال که وزیر محترم قصد شکست انحصار صنعت خودرو را دارد. ضمن دعوت از نخبگان دانشگاهی و صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج و داخل تدابیر لازم برای تضمین سرمایه آنان و حداقل حمایت های قانونی و تسریع در کار متقاضیان سرمایه گذاری به عمل آورد. تجربه خودروسازی کرمان می تواند الگوی مناسبی برای خروج صنعت خودروسازی از انحصار باشد.

* استاندار سابق سمنان

لطفا امتیاز خود را ثبت نمایید.
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx
مینی دوره هوش خودرو