فسخ معامله ماشین چه شرایطی دارد؟

فسخ معامله ماشین چه شرایطی دارد؟

پیش‌تر در مطلب «نقل و انتقال سند خودرو و ۱۰ توصیه مهم درباره آن» درباره نکاتی صحبت کردیم که برای نقل و انتقال سند خودرو بسیار مهم و کاربردی هستند و شما را به سمت یک معامله خوب هدایت می‌کنند. البته بعد از نوشتن قولنامه ماشین ممکن است به هر دلیلی نیاز به فسخ معامله پیدا کنید و شاید همیشه این سئوالات مهم پیش بیاید که یک معامله در چه شرایطی فسخ می‌شود؟ تکلیف ضرر و زیان فسخ قرارداد چیست؟ یا برای فسخ معامله ماشین چه نکاتی را باید بدانید؟

اگر این سئوال‌ها برای شما هم پیش آمده و جوابی برای آن‌ها پیدا نکردید در این مطلب با ما همراه باشید تا با تمام نکات مهم فسخ معامله خودرو آشنا شوید.

۷ شرط برای فسخ معامله

حقوقدان‌ها به حق بهم زدن معامله «خیار» می‌گویند، این کلمه از اختیار می‌آید و به معنی آن است که دو طرف معامله اختیاراتی را درباره معامله‌شان دارند. به طور کلی در شرایط زیر می‌توان یک معامله را فسخ کرد:

۱- خیار مجلس

یعنی دو طرف معامله هنوز در محل قرارداد نوشتن حضور داشته باشند. مثلاً شما برای معامله یک خودرو با فروشنده صحبت می‌کنید، قرارداد می‌نویسید اما در همان حین متوجه می‌شوید پولتان جور نشده یا خودرو ایرادی دارد که دلتان را زده است، در این صورت همان جا می‌توانید با اتکا به خیار مجلس، معامله را فسخ کنید.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص ماشین چپی چگونه است؟

۲- خیار غبن

یعنی یکی از دو طرف معامله از این خرید و فروش ضرر کرده باشد. مثلاً کسی خودرویی را فروخته و بعد متوجه می‌شود زیر قیمت فروخته و متضرر شده است، در اینجا می‌تواند به حکم خیار غبن معامله را فسخ کند. اگرچه که طبق عرف در بیشتر قراردادها نوشته می‌شود که «همه خیارات از جمله خیار غبن ساقط شده است». به این ترتیب کسی نمی‌تواند به سادگی آب خوردن زیر معامله‌ای که انجام داده بزند.

فسخ معامله ماشین
برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

۳- خیار تدلیس

تدلیس یعنی فروشنده، مال را بهتر از آنچه که هست نشان دهد و با فریبکاری باعث شود شما عیب و ایرادهای مورد معامله، مثل خودرو را متوجه نشوید. اگر کسی اینطور خریدار را فریب دهد، خریدار می‌تواند به‌صورت قانونی قرارداد را فسخ کند، البته به شرطی که این امکان در قولنامه از دو طرف گرفته نشده باشد.

۴- خیار شرط

یعنی خریدار و فروشنده شرط کنند که هر دو یا یکی از آن‌ها می‌تواند تا مدت مشخصی معامله را فسخ کند.

۵- خیار تخلف شرط

در این مورد، اگر فروشنده یا خریدار شرط کرده باشد که کارى انجام دهد، مثلا پول را به شیوه‌ای مشخص بدهد یا سند را در روز مشخصی ثبت کند و بعد زیر قولش بزند، طرف مقابل می‌تواند به حکم خیار تخلف از شرط، معامله را فسخ کند.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

۶- خیار تأخیر

اگر خودرو (یا هر چیز دیگری را) معامله کنید و در قراردادتان چیزی درباره زمان پرداخت وجه آن قید نشده باشد، تا سه روز فروشنده می‌تواند منتظر شما باشد که پول را بپردازید. در غیر این صورت معامله فسخ می‌شود.

فسخ معامله ماشین

۷- خیار تعذر تسلیم

برعکس مورد قبل، اگر خودرویی را معامله کنید اما فروشنده نتواند آن را تحویل بدهد معامله با خیار تعذر تسلیم فسخ می‌شود. مثلا اگر خودرویی را معامله کنید اما فردای معامله خودرو در پارکینگ فروشنده آتش بگیرد و از بین برود، معامله فسخ می‌شود.

خیارات دیگری هم وجود دارند که کمی پیچیده است و به مباحث تخصصی حقوقی مربوط می‌شود و شاید خیلی به کارتان نیاید. با آگاهی از شرایطی که در بالا گفته شد، باید مفاد قولنامه‌تان را تنظیم کنید. یعنی قولنامه را جوری بنویسید که اختیارات قانونی، که به نفع هر دو نفر یعنی خریدار و فروشنده است، در آن لحاظ شده باشد و در عین حال مورد توافق هر دو طرف باشد تا بتوانید آن را با خیال راحت امضا کنید.

دانستن این اختیارات به شما کمک می‌کند که از نکات مهم در باب قرارداد خرید و فروش خودرو آگاه باشید. مثلا اگر متوجه شدید خودروی مورد نظر شما کیفیت لازم را ندارد، خودرو را گران خریده‌اید، خودروی خود را ارزان فروخته‌اید یا طرف مقابل از تعهدات خود سر باز زد با آگاهی از اختیارات قانونی خود معامله را فسخ کنید.

حتما بخوانید: فک پلاک خودرو و نکات مهم قانونی آن

همچنین می‌توانید برای اینکه در فرآیند خرید و فروش ماشین دچار مشکل نشده و به دردسرهای احتمالی نیفتید، از سرویس کارشناسی خودرو کارنامه استفاده کرده و قبل از هر گونه اقدام به خرید، خودرو موردنظرتان را کارشناسی نموده و مطمئن خرید کنید.

اگر در زمینه فسخ معامله ماشین نظر یا دیدگاهی دارید که دانستن آن به تجربه خرید و فروش بهتر کمک می‌کند، آن‌را با کاربران ما در میان بگذارید.

[block id=”video-amozashi”]

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 امتیاز ها
Article Rating
عضویت
به من اطلاع بده
0 Comments
نظر برخط
مشاهده همه نظرات

با دوره هوش خودرو آشنا هستید؟

این دوره تنها دوره ی جامع در زمینه کارشناسی رنگ خودرو می باشد که به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.
  • 02186120995
  • 09352821528
0
نظر خود را درباره این مقاله بیان کنیدx